Insikter

Nyskapande lösningar ger nya möjligheter för butikskommunikation

Konkurrensen om kundernas uppmärksamhet längs en vanlig affärsgata eller i en galleria idag är knivskarp. För att driva trafik till butikerna översköljs kunderna redan långt innan besöket av budskap via reklam i en uppsjö av kanaler. När kunden väl är inne i butiken missar dock många aktörer att ta tillfället i akt.

För det första är likriktningen i butikskommunikationen stor – man kan ha investerat i lokalen och inredningen men missar att skapa säljmaterial som står ut och fångar kundens uppmärksamhet. Vidare händer det ofta att butikspersonalen har för många andra arbetsuppgifter för att fokusera på det viktigaste – att ta väl hand om kunden.

Av den erfarenhet vi på Dixa har samlat på oss under åren har vi lärt oss att det lönar sig att investera lite extra i butikskommunikationen för att optimera resultatet när kunden väl är i butiken. Dels kan ett genomarbetat kommunikationsmaterial som verkligen attraherar kunden och står ut öka konverteringen till köp.

Dels kan lösningar som är lätta att montera, förändra och plocka ner frigöra värdefull säljtid för personalen som då kan fokusera på kunderna. Vi lägger mycket tid på att förstå butikspersonalens behov och åsikter kring det material vi förser dem med för att ständigt kunna förbättra deras förutsättningar att i slutändan skapa en bra upplevelse för kunderna.